رنگ پنتون چیست؟ تاریخچه شرکت پنتون و فرایند انتخاب رنگ سال

عده زیادی از مردم فکر می‌کنند که مد شدن هر رنگ در سال‌های مختلف بسته به سلیقه عموم و بسیار اتفاقی است.

لازم است بدانید در انتخاب رنگ سال هیچ پدیده اتفاقی دخیل نیست و برای انتخاب آن یک گروه بزرگ وقت و جلسات زیادی را می‌گذارند.

رنگ ها تاثیربسیارزیادی را روی محیط اطراف می‌گذارند به همین دلیل نیز برای انتخاب درست آن آیتم‌های بسیارزیادی بررسی می‌شود.

تمامی این مراحل توسط شرکت رنگ پنتون صورت می‌گیرد. خب حالا شرکت پنتون چیست و کجاست؟ درادامه بیشتر درباره این شرکت باهم بحث می‌کنیم اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را دراین باره کسب کنید، همراه مستر سالار باشید.

تاریخچه شرکت پنتون

موسسین پنتون (برادران ملوین و جسی لیواین) برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در شهرنیویورک به عنوان یک شرکت چاپ و نشر به نام M & J Levine Advertising فعالیت داشته است.

بعدها لورنس هربرت که دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده دانشگاه هافسترا بود به عنوان یک کارمند ساده در این شرکت استخدام شد و درهمین مدت زمان نیز یک سیستم دقیق را برای استانداردسازی رنگ‌ها ایجادکرد.

این سیستم از جدول مندلیف گرفته شده‌است و به هررنگ نیز یک عددخاص را اختصاص داده‌است.

این موضوع سبب شده‌است تا دیگر امکان اشتباه گرفتن رنگ‌ها بین مردم به حداقل خود برسد.

در سال ۱۹۶۲ این بخش به سوددهی رسیده بود و درنهایت نیز لورنس شرکت را از موسسین با قیمت ۹۳،۰۰۰ دلار خریداری کرد خریداری کرد و آن شرکت را به پنتون تغییر داد. ( ارزش سرکت پنتون در سال ۲۰۱۷  معادل ۵،۷۴۰،۰۰۰ دلار تخمین زده شده است.)

تنها محصولات این شرکت درابتدا محدود به کاتالوگ‌های پنتون بوده اند. این کاتالوگ برگه های بسیارنازک و کوچکی داشت که روی آن شیدهای متفاوتی وجودداشت.

بعدها در سال ۲۰۰۰  لورنس موضوع رنگ سال را مطرح کرد که طراحان بسیارزیادی نیز از این طرح استقبال کردند. ازآن پس هرسال در ماه‌های خاصی از سال رنگ سال توسط این شرکت انتخاب می‌شود.

پنتون تبلیغات بسیارزیادی را در مجلات مد نیویورک منتشرکرد که بعدها سبب شهرت وی شد. حتی بعداز این موضوع کالاهای بسیارزیادی با این برند وارد بازارشدند که مورداستقبال مردم نیز قرارگرفتند.

ازجمله افتخارات پنتون این است که سیستم استانداردسازی رنگ آن در مراجع بین المللی رنگ ها International Colour Authority ICA نیز مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

رنگ پنتون چیست؟

رنگ پنتون رنگ خاصی نیست! پنتون مجموعه رنگ‌هایی هست که شرکت پنتون برای سهولت و کاهش خطای رنگ در چاپ تهیه کرده است.

همانطور که گفته شد لارنس هربت در سال ۱۹۶۳ متوجه این موضوع شد که خروجی رنگ چاپ شده با رنگی که در نرم افزار طراحی می شود یعنی RGB متفاوت است.

با توجه به مشکلات پیش آمده او سیستمی به نام سیستم تطبیق پنتون PMS را جهت کاهش این مشکلات طراحی کرد.

سیستم تطبیق رنگ پنتون به طور معمول یک سیستم تولید رنگ استاندارد است.

با استانداردسازی رنگ‌ها، تولیدکنندگان در سراسر جهان با استفاده از یک مرجع رنگ پنتون از تطابق رنگ‌های مد نظر مطمئن می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که حتی PMS در قوانین دولتی و استانداردهای نظامی جهت توصیف رنگ پرچمها، مهر و موم مدارک و … نیز کاربرد دارد.

هربرت یک دفترچه کامل از ۲ هزار و ۸۶۸ رنگ جمع آوری کرد تا طراح و گرافیست ها بتوانند از آن استفاده کنند. این دفترچه پنتون، مجموعه رنگها با کدهای مشخص شده از یکدیگر متمایز شده است.

و روی هر رنگ درصدهای رنگ CMYK آن مشخص است. این دفترچه زبان مشترک مشتری و چاپخانه است البته چابخانه‌های داخل ایران به این زبان آشنا نیستند!

به عنوان مثال مشتری لوگوی خود را با پنتون رنگ ۳۲۰c و متن خود را با کد ۲۱۰c سفارش می دهد و چاپخانه موظف است با توجه به دفترچه پنتون سفارش مشتری را چاپ کند.

اگر با چاپ آشنا باشید و از سیستم چاپ رنگ پنجم استفاده کرده باشید میدانید که رنگ پنجم از رنگهایی همچون طلایی، نقره‌ای، فیروزه‌ای و .. تشکیل شده است. و برای چاپ اپراتوز باید رنگ پنجم را تهیه کند.

البته این رنگ پنجم به ۲ روش صورت می‌گیرد:

  1. به صورت آماده خریداری می‌شود ( بنام مرکب پنتون)
  2. اپراتور چاپ با ترکیب درصدهای مختلف از رنگ‌های CMYK تلاش میکند رنگ مورد نظر شما را بسازد. البته این روش درصد خطای چاپ ۴ رنگ را کاهش می‌دهد و در اکثر مواقع هزینه چاپ را نیز کاهش می‌دهد.

پنتون به مشتریانش توصیه می کند که کاتالوگ های رنگی PMS را هر ساله خریداری شود چون مرکب های چاپ شده روی این کاتالوگ‌ها با گذشت زمان به زردی متمایل می شوند.

همچنین دلیل این تغییر رنگ می تواند استفاده از کاغذ مات، کوتد وآن کوتد باشد.

نگاهی به فعالیت‌های شرکت پنتون

شرکت پنتون به شرکت‌های بسیارزیادی در زمینه انتخاب رنگ مشاوره می‌دهد، بدین ترتیب این شرکت‌ها می‌توانند انتخاب‌های هوشمندانه‌تری دراین زمینه داشته باشند.

بدین ترتیب هرشرکت می‌تواند براساس راهبردها و استراتژی های خود از این رنگ استفاده کند.

این کمپانی فعالیت‌های گسترده‌ای را دراین زمینه انجام می‌دهد که برخی از ان‌ها را درادامه می‌آوریم.

  • پنتون از جمله برندهایی است که به صورت غیررسمی رنگ سال را معین می‌کند. بدین ترتیب بسیاری از طراحان می‌توانند برهمین اساس برنامه ریزی‌های لازم را برای طراحی انجام دهند.
  • موسسه پنتون می‌تواند با کمک روانشناسی رنگ‌ها برای برندهای مختلف یک رنگ خاص را انتخاب کند. انتخاب این رنگ اختصاصی برای حمایت از برند شما صورت می‌گیرد و مسلما تاثیربسیارزیادی را روی کسب و کارتان خواهدداشت.
  • شما می‌توانید با کمک این برند رنگ‌های سفارشی را دریافت کنید. برای مثال می‌توانید رنگ‌های موردنیاز برای نساجی و یا رنگ‌های پلاستیک را به صورت سفارشی از این شرکت درخواست کنید.
  • شرکت پنتون برای هرفصل یک پالت رنگی خاص را ارائه می‌کند. دقت کنید تمامی این پالت‌ها با بررسی شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… انتخاب می‌شوند و در انتخاب هیچ کدام سلیقه شخصی فرد دخیل نیست.

رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود؟

حتما از خودتان پرسیدید فرایند انتخاب رنگ سال چگونه است؟ هرساله شرکت پنتون در ماه‌های می و نوامبر یک جلسه را با حضور نمایندگان مختلف از سراسرجهان برگزار می‌کند.

این جلسه قوانین خاص خود را دارد، برای مثال مکان برگزاری آن یک اتاق کاملا سفید است تا رنگ‌های محیطی هیچ ایده‌ای را به نمایندگان القا نکند.

البته دراین جلسه نمایندگان می‌توانند اشیایی را که رنگ‌های الهام بخشی دارند را به سایر اعضا نشان بدهند و بدین ترتیب طی دو روز متوالی رنگ سال انتخاب می‌شود.

تاریخچه رنگ سال تا به امروز

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، موسسه یا شرکت پنتون از سال ۲۰۰۰ یک ماه قبل از پایان سال میلادی رنگ سال را انتخاب می‌کند.

البته شرکت‌های دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نیز اقدام به انتخاب رنگ سال می‌کنند و اما اگر دقت کنید می‌بینید رنگ انتخابی آن‌ها به شدت به رنگ شرکت پنتون نزدیک است. درادامه رنگ‌های متعدد از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ مرور می‌کنیم.

رنگ سال ۲۰۰۰

این شرکت در سال ۲۰۰۰رنگی بین نیلی و آسمانی را برای رنگ سال انتخاب کردند. این رنگ همان آبی نیلگون نیز شناخته می‌شود.

رنگ سال ۲۰۰۱

در سال ۲۰۰۱ رنگ fuchsia به عنوان رنگ سال انتخاب شد. Fuchsia به معنای نوعی گل گوشواره‌ های است که رنگی بین قرمز و صورتی دارد .

رنگ سال ۲۰۰۲

رنگ انتخابی سال ۲۰۰۲ قرمز واقعی انتخاب شده ‌است. این رنگ هیچ طیف خاصی ندارد.

رنگ سال ۲۰۰۳

رنگ آبی آسمانی در سال ۲۰۰۳ به عنوان رنگ سال معرفی شد.

رنگ سال ۲۰۰۴

سال ۲۰۰۴ نوعی رنگ نارنجی به عنوان رنگ سال انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۰۵

رنگ سال ۲۰۰۵ از رنگ دریاها گرفته شده‌است و با نام آبی فیروزه‌ای معرفی شده‌است.

رنگ سال ۲۰۰۶

در سال ۲۰۰۶ رنگی بین سفید و نقره ای به عنوان رنگ سال انتخاب شد. این رنگ توسط شرکت پنتون از نوعی حیوان دریایی به عنوان سکه دریایی گرفته شده بود.

رنگ سال ۲۰۰۷

ازجمله تند ترین رنگ‌های سال می‌توان به رنگ سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. رنگ سال ۲۰۰۷ از فلفل قرمز گرفته شده‌است و به رنگ قرمز آتشین است.

رنگ سال ۲۰۰۸

رنگ سال ۲۰۰۸ رنگ آبی انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۰۹

رنگ سال ۲۰۰۹ از نوعی شراب گرفته شد که رنگی شبیه به آب پرتقال داشت.

رنگ سال ۲۰۱۰

رنگ آبی فیروزه‌ای برای دومین بار در سال ۲۰۱۰ به عنوان رنگ سال انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۱۱

رنگ سال ۲۰۱۱ از نوعی گیاه به نام پیچ امین الدوله گرفته شده است . این گیاه رنگی صورتی مانند دارد.

رنگ سال ۲۰۱۲

رنگ سال ۲۰۱۲ رنگی بین نارنجی و قرمز انتخاب شد. این رنگ شباهت بسیارزیادی به رنگ سال ۲۰۰۴ دارد.

رنگ سال ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار از بین خانواده رنگ سبز، سبز زمردی به عنوان رنگ سال توسط شرکت پنتون انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۱۴

در سال ۲۰۱۴ پنتون رنگ ارکیده درخشان را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد.

رنگ سال ۲۰۱۵

در سال ۲۰۱۵ شرکت پنتون بازهم برای انتخاب رنگ از نوشیدنی‌های الکلی کمک گرفت . رنگ سال ۲۰۱۵ رنگی بین قرمز و قهوه‌ای بوده است.

رنگ سال ۲۰۱۶

این کمپانی در سال ۲۰۱۶ دورنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. این رنگ‌ها سبز و آبی کم رنگ بوده‌اند.

رنگ سال ۲۰۱۷

درسال ۲۰۱۷ برای دومین بار رنگ سبزچمنی به عنوان رنگ سال انتخاب شد.

رنگ سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ رنگ متفاوت از سایر سال‌ها به عنوان رنگ سال انتخاب شد. پنتون رنگ بنفش را برای سال ۲۰۱۸ انتخاب کرد.

رنگ سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ نیز رنگ مرجانی زنده به عنوان رنگ سال انتخاب شد. این رنگ نماد شادی و خوش بینی است که می‌تواند صمیمیت را بین افراد گسترش دهد.

رنگ سال ۲۰۲۰

برای سال ۲۰۲۰ نیز شرکت پنتون رنگ آبی کلاسیک را انتخاب کرده‌است. اگر می‌خواهید برای عید ۹۹ خرید کنید، می‌توانید این رنگ را نیز در استایل خود به کار برید.

دراین مطلب درباره شرکت پنتون و نحوه انتخاب رنگ توسط این شرکت بحث کردیم.

شما نیز می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی را دراین باره کسب کنید و با رنگ سال‌های مختلف میلادی نیز آشنا شوید.

منبع: مستر سالار

دیدگاه‌ها ۰

*
*


× 6 = دوازده

error: Content is protected !!