لیتوگرافی چیست؟

لیتوگرافی چیست؟

 لیتوگرافی فرایندی است که ما طی آن صفحه‌هایی فلزی از جنس آلومینیوم موسوم به زینک را می‌سازیم . از این صفحه‌ها در چاپخانه برای استفاده در دستگاه چاپ افست برای انجام عملیات چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌نماییم .

مختصر مراحلی درباره لیتوگرافی :

 لیتوگرافی یک مرحله‌ی واسطه‌ای در چاپ اُفست است . فایل‌های طراحی‌شده ابتدا در لیتوگرافی تبدیل به صفحات فلزی می‌شوند . سپس این صفحات به چاپخانه انتقال داده می‌شوند تا در آنجا به‌وسیله‌ی آن‌ها عملیات چاپ بر روی کاغذ صورت بگیرد .

 در لیتوگرافی ابتدا فایل‌ها به چهار رنگ اصلی تقسیم می‌شوند و سپس تصویر مربوط به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه‌ی فلزی چاپ می‌شود . جنس سطح این ورقه‌ی فلزی از موادی پوشانیده شده است که به‌هیچ‌عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمی‌کند . در عوض جنس مواد پلیمری که طرح را بر روی زینک چاپ می‌کنند جاذب مرکب می‌باشد . از همین خاصیت در چاپ استفاده می‌شود . برای ساخت زینک از دستگاهی به نام ایمیج ستر (ImageSetter) استفاده می‌شود . این دستگاه هر چهار فایل تفکیک‌شده از فایل اصلی را با رنگ مشکی بر روی تلق شفاف پرینت می‌گیرد . در حقیقت دستگاه ایمیج ستر چیزی جز یک پرینتر سیاه‌وسفید بزرگ لیزی باقابلیت پرینت بر روی تلق شفاف نیست . البته دقت چاپ و رزولوشن پرینت در این دستگاه فوق‌العاده بالاست .

 پس‌ از این‌که این تلق‌ها آماده شد ، آن‌ها را بر روی زینک‌های خام چسبانده و با گیره‌های مخصوصی فیکس می‌کنند . سطح زینک خام از ماده‌ی پلیمری جاذب مرکب پوشانده شده است و در طی فرایند ساخت زینک قسمت‌های اضافی از روی سطح آن برداشته می‌شود تا فقط بخش‌های طرح باقی بماند . در حقیقت عملیات چاپ بر روی زینک برعکس حالت معمول انجام می‌شود .

حال که درمورد لیتوگرافی میدانید این مطلب را مطالعه کنید: رنگ پنتون چیست؟ تاریخچه شرکت پنتون و فرایند انتخاب رنگ سال ؟

عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ها ۰

*
*


9 × = نُه

error: Content is protected !!